Pages

Saturday 8 June 2013

Jom Ubah

Hari ini ada jemputan kenduri berhampiran tempat kerja. Lebih setengah jam juga kalau memandu dari rumah. Entah, rasa malas pula mahu berkenduri.Sudahlah hari ni aku terlewat bangun, maka banyaklah masa terbuang. Malam tadi aku sibuk mengemas tongkang yang pecah, akhirnya pagi ini  aku keletihan.

Allah, kenapa hatiku tetiba berkecamuk. Bermacam perkara berlegar di kepala. Banyak perkara yang mahu aku selesaikan termasuk yang melibatkan sikap negatif orang lain.Aku mahu sekali sisi negatif itu diubah kepada sisi positif, jalannya penuh liku, lorong yang dilalui penuh duri. Sudah lama aku berusaha namun hasilnya tetap begitu.

Aku tahu, bahkan akui mengubah sikap orang lain bukanlah perkara mudah. Sikap itu, jika sudah sebati dalam jiwa dia, besar kemungkinan tidak akan dia ubah melainkan dengan usaha dan kemahuan dia sendiri. Begitu juga dengan sikap negatif yang ada pada diri aku, jika aku sendiri tidak mahu berubah, sikap itu akan terus kekal dalam diri aku. Jom...muhasabah diri.

NOTA:

Entri keenam ini, aku cuba ubah kata ganti diri 'aku' daripada 'saya'. Oleh kerana blog ini aku anggap seumpama 'diari' maka banyak monolog diri terluah di sini, jadi aku fikir 'aku' lebih relevan berbanding 'saya'. Pendapat kalian bagaimana?




No comments:

Post a Comment