Pages

Thursday 6 June 2013

Dik...Kak...Makcik...

Erm, adik-adik penglipur lara tiada kat rumah. Keluar makan dengan mama.

Sambil saya berjeda melayan Samarinda: Epilog Cinta Khirana, peluang saya ambil untuk menarikan qalam, menghiasi laman yang tidak seberapa ini dengan cerita juga tidak seberapa.

Pernahkah sahabat pergi pasaraya Mydin? Haha...soalan apalah ni, takkan tak pernah kan? Ye, pasti pernah bagi kita yang bergelar insan marhaen. Kalau golongan bangsawan, golongan atasan mustahil rasanya mereka mencemar dulu membeli dan membelah di Mydin. Jatuh lah saham mereka nanti.

Erm, ada satu kisah sebenarnya yang menyebabkan saya pernah merajuk hati dengan Si Mydin. Rajuk ini sebenarnya sekadar rajuk  sendiri, rajuk yang memerlukan saya memujuk diri sendiri. Tidak mungkin pihak Mydin sudi memujuk hatiku yang penuh lara tika itu.

Alkisahnya begini....

Satu ketika dahulu, sewaktu saya masih berada di 'kerusi' kolej, macam biasa bagi seorang 'student' yang sentiasa menghadapi kekangan fulus, apatahlagi dilahirkan dan dibesarkan dalam keluarga yang miskin sudah pastilah Mydin menjadi pilihan utama.

Banyak juga barang yang saya beli ketika itu. Barang yang saya paling ingat ialah bedak 3A (AAA) yang dibeli. Setelah beratur di kaunter pembayaran, mengambil resit pembayaran saya melangkah keluar dengan bangganya...hehe (Bangga ke?).  Ting...tetiba saya terdengar bunyi tersebut. Tanpa syak wasangka, dengan hati yang paling lurus, saya meneruskan langkah paling bergaya...haha. Tiba-tiba..."Dik...." Terdengar satu suara memanggil. Saya dengan perasaan neutral dan lurus, tanpa teragak -agak pergi mendapatkan suara si pemanggil.

"Adik, masuk ke pejabat sekejap." Arah suara yang sama.

Pada masa inilah, baru saya merasakan kelainan situasi.  "Apahal ni". Hati berbisik sendiri.

Tanpa berfikir apa-apa syak wasangka, saya dipimpin masuk ke pejabat kecil di tingkat bawah Mydin.

"Oh..." Hati kembali berbisik dengan begitu memahami apabila saya diminta agar mengizinkan 'handbag' murah saya diselongkar. Saya benarkan sahaja, tanpa rasa bersalah sebesar hama pun. Muka saya pada waktu itu langsung tiada menunjukkan ciri-ciri orang bersalah, tetapi sedikit rasa menyinga dengan apa yang berlaku.

Kenapa saya menyinga?

Pastinya saya menginga kerana saya yang tidak bersalah ditahan seperti orang bersalah. Setelah dipesiksa beg tangan saya, mereka berpuas hati, dan melepaskan saya.

Sampai di rumah, baharu saya tahu bahawa ramai yang senasib dengan saya pada hari itu disebabkan 'kesilapan teknikal' pada sistem 'penyelenggaraan keselamatan?' (saya tidak pasti istilah yang tepat).

Semalam, Rabu, peristiwa itu berulang lagi tapi dengan pangkat yang berbeza.

Ceritanya agak sama... Ketika keluar dari pintu keluar Mydin..

."Kak..." Ada satu suara memanggil.

"Ye?"

"Masuk sekejap..." Si pekerja, meminta resit pembelian untuk diperiksa.

Saya dengan wajah dan hati yang murni terus menghulurkan resit tersebut. Resit dikembalikan, kemudian diarahkan agar saya 'try' keluar dari  melalui pintu keluar 'bermagnet' itu. Saya keluar dengan hati yang lurus, sambil melihat raut wajah si pekerja, beliau anggukkan kepala, saya susuli dengan ucapan terima kasih.

Saya tak tahu apakah saya akan melalui lagi episod sebegini dengan pangkat yang lebih tinggi...."Makcik..." Apakah pekerja  Mydin akan memanggil saya lagi 10 tahun akan datang dengan cerita yang sama..." kesilapan teknikal". Oh...

Saya tidak hadapi situasi begini di pasaraya lain yang pernah saya pergi...Giant, The Store, Jusco, Sogo...dan banyak lagi yang tidak cukup ruang untuk ditulis satu persatu.

Itu saja cerita saya buat kali ini. Bila ditilik panjang pula entri kali ini. Mudahan ada manfaatnya. Jumpa lagi.

Nilai harga barang sebanyak ini pada zaman sekarang: RM103.xx


 


No comments:

Post a Comment